๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฐ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜€๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ผ๐—ฝ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ผ๐—ณ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ผ๐—ผ๐—ฝ, ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ผ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ?

Marius van de Groep en Bert-Jan Pleijsier zitten met een ondernemer om tafel. De overdracht van zijn bedrijf is rond, maar hij worstelt met een belangrijke vraag: ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ต ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ด๐˜ต ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ป๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ?

โ€œTransparantie is de sleutel,โ€ zegt Marius. โ€œMensen voelen het als er iets speelt. Als je niet duidelijk bent, gaan de geruchten hun eigen leven leiden.โ€ Bert-Jan knikt. โ€œEn wacht niet te lang. Timing is cruciaal, hoe eerder je team weet wat er gebeurt, hoe beter je onzekerheid voorkomt.โ€

โ€œMaar hoe zorg ik dat het goed overkomt?โ€ vraagt de ondernemer. Marius glimlacht. โ€œEen duidelijke en consistente boodschap. Vertel niet alleen wat er verandert, maar ook waarom en wat dat voor hen betekent.โ€ โ€œEn luister naar hun vragen,โ€ vult Bert-Jan aan. โ€œMensen willen gehoord worden. Geef je team de ruimte om zorgen te delen en bied waar mogelijk geruststelling.โ€

โ€œDus ik moet ze er echt in meenemen?โ€ vraagt de ondernemer. โ€œPrecies,โ€ zegt Marius. โ€œBetrek ze bij het proces. Laat zien dat ze een belangrijke rol spelen in de toekomst van het bedrijf. En vergeet niet de positieve kant te benadrukken. Ja, verandering is spannend, maar het brengt ook kansen. Laat hen die ook zien.โ€

De ondernemer knikt. โ€œDus als ik dit goed aanpak, houd ik het vertrouwen in mijn team, maar hoe doe ik dat dan?.โ€ Marius lacht. โ€œPrecies daarvoor hebben wij het programma BedrijfsOpvolging neergezet, waarin je van A-Z begeleidt wordt en het praktisch maakt.โ€