Alexander Postma | eigenaarschap en verbinding

โ€œ๐—ช๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐˜๐—ผ ๐˜€๐—น๐—ผ๐˜„ ๐˜๐—ผ ๐—ฎ๐—ฐ๐˜โ€

Eรฉn van de uitspraken die Nokia maakte.

Nokia was ooit onaantastbaar.

– 40% marktaandeel
– 7,2 miljard nettowinst
– 4,2 miljard euro aan R&D
– Meest waardevolle merk ter wereld

En toch… ging het mis.

Waarom?

Niet omdat ze geen technologie hadden.

Niet omdat ze te weinig geld hadden.

Niet omdat er geen slimme mensen rondliepen.

๐— ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ผ๐—บ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ ๐—ถ๐—ฒ๐˜๐˜€ ๐—ฐ๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ธ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ๐˜:

โžก๏ธ De opstandige energie van een uitdager
โžก๏ธ Het gevoel van eigenaarschap in elk team
โžก๏ธ De wil om voortdurend te verbeteren voor de klant

Kortom ze verloren hun โ€œOwner’s Mindsetโ€

En dat maakt elke organisatie traaf, log en blind voor verandering.

Bedrijven die relevant willen blijven, moeten die mentaliteit blijven voeden:
๐Ÿ”ธ Denk en handel alsof het je eigen bedrijf is.
๐Ÿ”ธ Zoek actief naar betere manieren, neem geen genoegen met โ€œzo doen we het altijdโ€.
๐Ÿ”ธ Blijf gericht op wat waardevol is voor de klant.

Want hoe groter je wordt, hoe sneller je het verleert.

๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐—ต๐—ผ๐˜‚๐—ฑ ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐—ฒ โ€˜๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐˜€๐˜โ€™ ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ ๐—ถ๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ผ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ?