Lean Introductie
Wil jij graag actief aan de slag om jouw werk slimmer en handiger te organiseren? En leren hoe je jouw klanten nog beter kunt helpen? Tijdens deze training geven we je een korte introductie in het Lean gedachtengoed.
Lean is een manier van werken waarbij je kijkt naar wat wel en niet waardevol is voor de klant. Dit noemen we klantwaarde. Wat ziet de klant als toegevoegde waarde en waarvoor is de klant dus bereid te betalen? Alles wat geen waarde toevoegt noemen we binnen Lean ‘verspilling’. Vaak voeren bedrijven nog ontzettend veel overbodige stappen uit. Dit kunnen verspillingen zijn op het gebied van wachttijden, voorraad of onnodig transport.
Het is belangrijk om de activiteiten die waarde toevoegen te behouden en te optimaliseren. De activiteiten die geen waarde toevoegen moeten zoveel mogelijk verwijderd worden. Dit doe je door gestructureerd en logisch na te denken. Lean is hierdoor toepasbaar op elk niveau in een organisatie en op elk bedrijfsproces.
Als processen in een bedrijf Lean zijn, dan worden alle activiteiten in één keer succesvol, dus foutloos, en zonder verspillingen uitgevoerd. En dat niet eenmalig, maar continu!
Lean betekent dus ook dat het niet stopt na één keer kritisch kijken naar een proces. Het is een voortdurend proces van verbeteren. Verbeteren in kleine stapjes. Het gaat daarbij niet om harder werken, maar om slimmer werken. Dit zorgt onder andere voor meer plezier in het werk, betere prestaties en tevreden klanten.