๐—”๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—บ๐—ฒ๐—ฒ๐˜, ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ฑ

In veel organisaties draait de operatie op volle toeren. De productie loopt, de orders gaan de deur uit, en iedereen werkt hard.

Toch blijft het gevoel knagen dat er meer in zit. Verbeteringen blijven namelijk uit, de druk op de teams neemt toe en kleine problemen worden steeds groter.

Wat hierbij vaak ontbreekt is รฉรฉn ding: ๐—ฑ๐˜‚๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ถ๐—ป๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜.

Zonder betrouwbare metingen is het lastig om te zien;

โ€ผ๏ธhoe vaak dezelfde fout in een proces terugkomt,
โ€ผ๏ธhoeveel orders te laat worden geleverd, en waarom,
โ€ผ๏ธwat de gemiddelde doorlooptijd is van order tot levering,
En ga zo maar verder…

Zonder duidelijke data vervagen de verantwoordelijkheden, ontstaat er verwarring over prioriteiten, en wordt er vooral gereageerd in plaats van gestuurd.

๐— ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—น ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ธ๐—ป๐—ฒ๐—น๐˜?

Wat als je helder inzicht hebt in;
โœ…de prestaties per proces, afdeling of schakel,
โœ…de plekken waar verbetering echt het verschil maakt,
โœ…de afstemming tussen planning, uitvoering en levering

Dan ontstaat er vanzelf focus en gaan teams dezelfde kant op. Verbeteringen worden niet alleen bedacht, maar ook uitgevoerd en geborgd.